Innehållsförteckning
Definitioner: Funktion/avbildning, linjär avbildning, isometrisk avbildning
Sats: Isometrisk avbildning-ortogonal avbildningsmatris
Exempel: Funktion/avbildning, avbildningsmatris avbildning, avbildningsmatris spegling, ortogonal projektion, är projektion på plan som ej går genom origo linjärt? Rang och nolldimension projektionsmatris, rang och nolldimension speglingsmatris, rotation
Definitioner
Def.: Funktion/avbildning
Låt $latex M_{1}$ och $latex M_{2}$ vara mängder. En funktion eller avbildning $latex F:M_{1}\to M_{2}$ är en regel som till varje $latex x\in M_{1}$ ordnar precis ett element $latex y\in M_{2}$. Vi skriver $latex y=F(x)$.
Def.: Linjär avbildning
Avbildningen $latex F:V_{1}\to V_{2}$ kallas linjär om
- $latex F(\bar{u}_{1}+\bar{u}_{2})=F(\bar{u}_{1})+F(\bar{u}_{2})\quad\forall u_{1},u_{2}\in v_{1}$
- $latex F(\lambda\bar{u})=\lambda F(\bar{u})\quad,\forall\lambda\in\mathbb{R}\text{ och }\forall\bar{u}\in V_{1}$
Def.: Isometrisk avbildning
En (linjär) avbildning $latex F$ är isometrisk om [latex]\left|F(\bar{u})\right|=\left|\bar{u}\right|[/latex] för alla $latex \bar{u}$ i definitionsmängden.
Satser
Sats: Isometrisk avbildning-ortogonal avbildningsmatris
En linjär avbildning är isometrisk $latex \Leftrightarrow$ dess avbildningsmatris är ortogonal. ($latex A$ ortogonal $latex \Leftrightarrow$ kolonnvektorerna i $latex A$ utgör ON-bas $latex \Leftrightarrow AA^{T}=I\Leftrightarrow A^{T}A=I\Leftrightarrow A^{-1}=A^{T}$).
Exempel
Ex.: Funktion/avbildning
Har sett $latex f:\mathbb{R}\to\mathbb{R}$ t.ex $latex f(x)=\sin(x),x\in\mathbb{R}$.
Ex.: Avbildningsmatris avbildning
Låt $latex F:\mathbb{R}^{3}\to\mathbb{R}^{3}$ vara ortogonal projektion i planet $latex \pi:x-y+z=0$. Vad finns det för samband mellan koordinaterna för projektionen $latex Q:(y_{1},y_{2},y_{3})$ och den projicerade punkten $latex P:(x_{1},x_{2},x_{3})$?
Lösning
OBS! $latex O\in\pi$
- $latex \vec{OQ}=(y_{1},y_{2},y_{3})$
- $latex \vec{OQ}=\vec{OP}-\vec{QP}$
- $latex \vec{OQ}=\vec{OP}-\frac{\vec{OP}\cdot\bar{n}}{\bar{n}\cdot\bar{n}}\bar{n}$
- $latex \vec{OQ}=\frac{1}{3}(2x_{1}+x_{2}-x_{3},\, x_{1}+2x_{2}+x_{3},\,-x_{1}+x_{2}+2x_{3})$
Kan också skrivas som ett matrissamband $latex \begin{pmatrix}y_{1}\\y_{2}\\y_{3}\end{pmatrix}=\frac{1}{3}\begin{pmatrix}2x_{1}+x_{2}-x_{3}\\x_{1}+2x_{2}+x_{3}\\-x_{1}+x_{2}+2x_{3}\end{pmatrix}=\underbrace{\frac{1}{3}\begin{pmatrix}2 & 1 & -1\\1 & 2 & 1\\-1 & 1 & 2\end{pmatrix}}_{A:\text{Avbildningsmatrisen for avbildningen}}\begin{pmatrix}x_{1}\\x_{2}\\x_{3}\end{pmatrix}$
Här är $latex A^{2}=A$. Varför? Det är en projicering, en punkt som projiceras
i sitt plan blir samma punkt.
Ex.: Avbildningsmatris spegling
Spegling med samma punkt som ovan i samma plan.
Lösning
$latex \begin{pmatrix}y_{1}\\y_{2}\\y_{3}\end{pmatrix}=\underbrace{\frac{1}{3}\begin{pmatrix}1 & 2 & -2\\2 & 1 & 2\\-2 & 2 & 1\end{pmatrix}}_{A;\text{avbildningsmatris for spegling i \ensuremath{\pi}}}\begin{pmatrix}x_{1}\\x_{2}\\x_{3}\end{pmatrix}$
Notering: $latex A^{2}=I$
Ex.: Ortogonal projektion
Ortogonal projektion på $latex \pi:x-y+z-1=0$.
Lösning
OBS går ej genom origo!
Samma räkningar ger: $latex \begin{pmatrix} y_{1}\\y_{2}\\y_{3}\end{pmatrix}=\underbrace{\frac{1}{3}\begin{pmatrix}2 & 1 & -2\\1 & 2 & 1\\-1 & 1 & 2\end{pmatrix}}_{A}\begin{pmatrix}x_{1}\\x_{2}\\x_{3}\end{pmatrix}+\underbrace{\frac{1}{3}\begin{pmatrix}1\\-1\\1\end{pmatrix}}_{\text{Uppstar p.g.a. ej gnm origo! \ensuremath{\parallel\bar{n}}}}$
Ex.: Är projektion på plan som ej går genom origo linjärt?
Använder avbildningen ovan.
Lösning
$latex F(\overline{\underline{X}})=A\overline{\underline{X}}+\frac{1}{3}\begin{pmatrix}1\\-1\\1\end{pmatrix}$
$latex F(\overline{\underline{X}}_{1}+\overline{\underline{X}}_{2})=A(\overline{\underline{X}}_{1}+\overline{\underline{X}}_{2})+\frac{1}{3}\begin{pmatrix}1\\-1\\1\end{pmatrix}=A\overline{\underline{X}}_{1}+A\overline{\underline{X}}_{2}+\frac{1}{3}\begin{pmatrix}1\\-1\\1\end{pmatrix}$
$latex F(\overline{\underline{X}}_{1})+F(\overline{\underline{X}}_{2})=A\overline{\underline{X}}_{1}+\frac{1}{3}\begin{pmatrix}1\\-1\\1\end{pmatrix}+A\overline{\underline{X}}_{2}+\frac{1}{3}\begin{pmatrix}1\\-\\1\end{pmatrix}=F(\overline{\underline{X}}_{1}+\overline{\underline{X}}_{2})+\frac{1}{3}\begin{pmatrix}1\\-1\\1\end{pmatrix}$
Så $latex F$ ej linjär!
Ex.:Rang och nolldimension projektionsmatris
Projektionsmatrisen: $latex \frac{1}{3}\begin{pmatrix}2 & 1 & -1\\1 & 2 & 1\\-1 & 1 & 2\end{pmatrix}$
Lösning
Radreducera…
$latex \text{rang}=2$ och $latex \text{nolldim}=1$.
Allt parallellt med normalen avbildas på nollan. Vi projicerar på planet som är tvådimensionellt därför änr rangen två.
Ex.: Rang och nolldimension speglingsmatris
Speglingsmatrisen $latex \frac{1}{3}\begin{pmatrix}1 & 2 & -2\\2 & 1 & 2\\-2 & 2 & 1\end{pmatrix}$
Lösning
Radreducera…
$latex \text{rang}=3$. Bilden är tredimensionell så rangen är tre. $latex \text{nolldim}=0$
Ex.: Rotation
Bestäm avbildningsmatrisen $latex A$ för rotation mot $latex \frac{\pi}{2}$ med vinkeln $latex \theta$ för $latex \bar{e}_{1}\parallel x-axeln$.
Lösning
$latex F(\bar{e}_{1})=(\cos(\theta),\sin(\theta))$
$latex F(\bar{e}_{2})=(-\sin(\theta),\cos(\theta))$
$latex A=\begin{pmatrix}\cos(\theta) & -\sin(\theta)\\\sin(\theta) & \cos(\theta)\end{pmatrix}$